Analysis of the conceptual relationships of identity and professional teaching practice

MarcoT. Marroquin González Marroquin González

Abstract


This work describes the correlation between identity and practice, in which labor professionalization is linked to deriving from empirical research on "Professional identity and its implications in teaching practice" carried out by Mtra. Lorelei Rivera with a sample of 20 graduates of the Benemérita National School of Teachers, which contains six promotions longitudinally, from the '97 Plan of Studies of the Primary Education Degree.

In the analysis of the data, it is carried out through a mixed qualitative and quantitative interpretation study, when combined with the case study approach, using the non-random sample of the case of student follow-up by Rivera (2017), it is also constituted by a count of word frequencies constructing the content categories and interpretation of the statistical analysis. Likewise, the correlation of identity variables and teaching practice was used, with an evaluation of the significant probability. This allowed demonstrating as a career of life, the teaching profession, linked to a continuous training, to the graduation of the students of the Normal School.


Keywords


Education, Competencies, Crises, Educational Models

Full Text:

PDF HTML

References


Achilli, E. (2000). Investigación y formación docente, Colección Universitas, Serie Formación Docente, Rosario, Laborde Editor.

Abdala, C. (2007). Currículum y Enseñanza: claroscuros de la formación universitaria. 1ª. Editorial Córdoba. Encuentro Grupo Editor.

Anguino R. (2010). El Ocaso Interminable Política y Sociedad en el México de los cambios rotos. Editorial Era.

Anaya, R V (2014) Transmisión de conceptos equívocos o tergiversados aprehendidos de generación en generación, Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Argentina. Consultado 15/07/2017. URL: www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/470.pdf

Arnal J. et al. . (1992). Investigación Educativa Fundamentos y Metodología. Editorial Labor. Barcelona. España

Barrón Tirado, C. (2015). Concepciones epistemológicas y práctica docente. Una revisión. REDU - Revista de Docencia Universitaria, 13 (1), 35-56. Consultado 15/07/2017. URL: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5027835.pdf

Cárdenas, V: “Construcción de la identidad docente”. Universidad Autónoma Metropolitana. Iztapala. Consultado 15/07/2017 URL http://189.208.102.74/u094/revista/49/identidad.htm

Eisman B. et al. (1998) Métodos de Investigación en Psicopedagogía. Editorial Mc Graw Hill. Madrid. España

Etkin, J. y Schvarstein, L. (1992). La identidad de las organizaciones. Buenos Aires: Paidós.

Contreras J. Fierro (2003) Según Fierro: La práctica docente y sus dimensiones Consultado 15/07/2017. URL: http://www.ies9018malargue.edu.ar/documentos/biblioteca/practica-profesional-docente/practica_docente-La-practica-docente-y-sus-dimensiones.pdf

DGESPE. (2002). Plan de estudios 1997. Licenciatura en Educación Primaria México. Consultado 15/07/2017. URL: http://www.dgespe.sep.gob.mx/public/planes/lepri/plan.pdf

DGESPE. (2012). Práctica profesional, séptimo y octavo semestres. Plan de Estudios 2012. México. Consultado 15/07/2017. URL ; www.dgespe.sep.gob.mx/public/rc/programas/lepri/pp_lepri.pdf

Díaz, R (2001). Trabajo docente y diferencia cultural. Lecturas antropológicas para una identidad desafiada. Buenos Aires, Argentina. Miño y Dávila.

Fernández, M. (2006). Desarrollo profesional docente. Granada: Grupo Editorial Universitario.

Fierro C. et al. (2000). Reseña de “Transformando la práctica docente. Una propuesta basada en la investigación-acción” Revista del Centro de Investigación Universidad La Salle. Ciudad de México. México pp. 100-102. Consultado 15/07/2017. URL: https://yessicr.files.wordpress.com/2013/03/resenatransformando-la-prc3a1ctica-docente.pdf

Fierro, C; Fortoul, B. y Rosas, L. (2007) Dimensiones de la práctica docente. Curso. SEP y Universidad Pedagógica. Hidalgo. Consultado 15/07/2017. URL: http://es.scribd.com/doc/49065905/Dimensionesde-la-Practica-Docente.

Figueroa Millán, L M; (2000). La formación de docentes en las escuelas normales: entre las exigencias de la modernidad y las influencias de la tradición. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XXX() 117-142. Consultado 15/07/2017. URL: http://indicadorescti.gob.mincyt.mincyt.mincyt.redalyc.org/articulo.oa?id=27030105

García-Cabrero B., Loredo, J. y Carranza, G. (2008) Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión en: Revista Electrónica de Investigación Educativa, Especial. Consultado el 16/09/16, Consultado 15/07/2017. URL: http://redie.uabc.mx/NumEsp1/contenido-garcialoredocarranza.html

Gee, J. P. (2000). Identity as an analytic lens for research in education. In: W. G. Secada Editorial. Review of research in education, (25) pp. 99-125. Washington, DC: American Educational Research Association. Consultado 15/07/2017. URL: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.462.2577&rep=rep1&type=pdf

Hernández. F. (1998). Consideraciones sobre el sujeto y la identidad en la educación escolar. Revista Kiririki. 51, pp. 21-26. Consultado 15/07/2017. URL: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/234213

Hernández Baltazar M.E. (2016) Reflexiones sobre ética docente y el aprendizaje comunitario En Revista de divulgación académica Reflexión y Acción BENM, Año 1 Núm. 1 Octubre 2016 p.10-12.

Landívar T y Laspina A. (2014). La Identidad Profesional Docente: Un estudio desde las representaciones de los Estudiantes del profesorado de Educación Primaria. I ENCUENTRO INTERNACIONAL DE EDUCACIÓN. Facultad de Ciencias Humanas – UNCPBA. Tandil – Argentina. URL: http://www.ridaa.unicen.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/271/35131.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rivera L. (2017). “Identidad profesional y sus implicaciones en la práctica docente”. Manuscrito no publicado. Benemerita Escuela Nacional. Ciudad de Mëxico.

Mejía A. (2012). La formación de la identidad docente, el caso de la Benemérita Escuela Nacional de Maestros. Benemérita Escuela Nacional de Maestros ARRE taller México. Consultado 15/07/2017. URL: https://www.normalcolotlan.edu.mx/noticias/la-formacion-de-la-identidad-docente-el-caso-de-la-benemerita-escuela-nacional-de-maestros

Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Morales P. (2008). Estadística aplicada a las Ciencias Sociales. Universidad Pontificia Comillas. Madrid

Olins, W. (1991). Identidad corporativa. Madrid: Celeste.

Osorio R. (2014) Trayectoria laboral y profesional de normalistas. Ediciones D.D.S. México Universidad Autónoma de Tlaxcala, México 221 pp.

Páez R (2015) Práctica y experiencia. Claves del saber pedagógico docente. Universidad de la Salle. Facultad de Ciencias de la Educación Bogotá, Ediciones Unisalle.Bogotá Colombia. Consultado 15/07/2017 URL: https://compartirpalabramaestra.org/documentos/invescompartir/practica-y-experiencia_claves-del-saber-pedagogico-docente.pdf

Palomero, P. (2009). Desarrollo de la competencia social y emocional del profesorado: una aproximación desde la psicología humanista. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 12 (2), 145–153. Consultado 15/07/2017 URL: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217015206011

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. SEP México. Consultado 15/07/2017 URL: http://www.centrodemaestros.mx/carrera_m/diez_comp.pdf

Prieto M. (2004) Elías, M.E. (2011). Aportes para la construcción de una identidad docente. Conferencia presentada en el VIII Encuentro de Cátedras de Pedagogía de Universidades Nacionales Argentinas, Universidad de la Plata, Argentina. Consultado 15/07/2017 URL:

http://ecpuna.fahce.unlp.edu.ar/actas/Elias-_Maria_Esther.pdf

Ramírez-Esparza. N. et al. (2007) “La psicología del uso de las palabras: un programa de computadora que analiza textos en español”. Revista Mexicana de Psicología. Vol. 24, n. 1 (jun. 2007). pp. 85-99. Consultado 15/07/2017 URL:

https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/25918/1/2007_Ramirez_etal_Revista_Mexicana_Psicologia.pdf

SEP (2002). Plan de estudios 1997 Licenciatura en Educación Primaria. Dirección General de Normatividad de la Subsecretaría de Educación Básica y Normal México. Consultado 15/07/2017. URL: http://www.dgespe.sep.gob.mx/public/planes/lepri/plan.pdf

Shulman, L. (1989). Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza: una perspectiva contemporánea. En M. C. Wittrock (Ed.), La investigación en la enseñanza I. Barcelona: Paidós.

Schettini P. y Cortazzo I. (2015) Análisis de datos cualitativos en la investigación social. Editorial Edulp. Ciudad de la Plata. Argentina

Schuster A. et al. (2013) La Metodología Cualitativa, Herramienta para Investigar los Fenómenos que Ocurren en el Aula. La Investigación Educativa. Revista Electrónica Iberoamericana de Educación en Ciencias y Tecnología. Volumen 4, Número 2. Argentina. Página 119. Consultado 15/07/2017 URL: http://www.exactas.unca.edu.ar/riecyt/VOL%204%20NUM%202/TEXTO%207.pdf

Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje de las profesiones. Barcelona: Paidós.

Torres, M. (2005). La identidad profesional del profesor de educación básica en México. Tesis de doctorado. Universidad Autónoma de Barcelona.

Consultado 15/07/2017. URL: https://repositorio.itesm.mx/ortec/bitstream/11285/569496/1/DocsTec_10267.pdf

UNESCO, CRESAL/CRESP/PAL/98. Plan de Acción para la Transformación de la Educación Superior en América Latina y el Caribe Caracas Venezuela. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001138/113869so.pdf

Zavala, A. (2002). La práctica educativa, cómo enseñar. Barcelona: Grao




DOI: https://doi.org/10.31876/se.v4i2.42

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.